Kétszáznál több önkéntes nő a Mexikó állambeli Veracruzban azon dolgozik nap mint nap, hogy eltűnt szeretteik földi maradványait megtalálják Latin-Amerika közelmúltban keletkezett legnagyobb tömegsírjának feltárásával. Koleszár Adél fotográfus és Esteban de la Torre hangművész e témát feldolgozó interaktív kiállítása Only Have Faith (Csak legyen hited) címmel a Liget Galériában tekinthető meg július 11-ig.
A kiállítás a mexikói állam és a drogkartellek által elkövetett, feltáratlan bűncselekmények hatásait mutatja be. Veracruz a kikötői és kiterjedt autópálya hálózata miatt fontos stratégiai hely, ahol a hatóságok a bűnöző csoportokkal összejátszva úgynevezett „társadalmi tisztogatásokat” hajtanak végre, melynek eredményeként rendszeresen tűnnek el emberek, főként bűnöző csoportokhoz tartozó fiatalokat végeznek ki vagy tüntetnek el a háborúzó kartellek.
Egy női kollektíva, El Colectivo Solecito de Veracruz, tevékenysége felhívja a figyelmet a területen zajló, korrupcióval és más hatalmi visszaélésekkel összefonódó erőszakra. A Colinas de Santa Fe tömegsír teljes munkaidős feltárásának költségeit a kollektívához tartozó önkéntes nők és anyák élelmiszer és használt ruhák eladásával teremtik meg, saját munkájukat feladva, hétköznap nyolcórás műszakokban végzik a keresést. Az önkéntesek bátran beszélnek a rendszerszintű erőszak áldozatairól és a hozzátartozóikról, és igazságot követelnek a felelősöktől.
Koleszár Adél alkotói ösztöndíjjal érkezett Mexikóba 2013-ban, az El Colectivo munkáját 2016-18 között kísérte figyelemmel úgy, hogy ezek között a nők között élt. A kiállítás megnyitóján lapunknak elmondta, hogy egy francia fotográfus asszisztenseként ösztöndíjjal járt a latin-amerikai országban. Nem álltak közel hozzá a politikai tartalmú témák, de Mexikóban a mindennapok része volt az erőszak, amelyhez az állam is asszisztált.
„Több kisebb aktivista csoporttal találkoztam, akik az eltűnt hozzátartozóikat keresték, míg végül rátaláltam erre az önkéntes szervezetre, aminek az volt az érdekessége, hogy több mint kétszáz önkéntes dolgozott együtt, a többi helyszínektől eltérően, ahol 10-20 fő fogott össze. Közel négy évig tartott a fotózás. A tömegsírt a hadsereg őrizte, amit máshol nem tettek, ráadásul engem ide nem is engedtek be, csak egyszer beszöktettek.” – mesélte a fotográfus, hozzátette, hogy így a hangsúlyt az önkéntes nők hétköznapjainak fotózására helyezte. „Inkább snapshotok, hétköznapi jelenetek, a napi ritmusuk láthatók a képeken. Szinte én is egy lettem velük. Ezek nők a hozzátartozóikat keresik, 16-25 éves kor közötti főleg férfiakat, de nőket is, akik egy társadalmi tisztogatásnak váltak áldozatául.”
A kiállítás interaktív mivoltához tartozik, hogy a fotókat okostelefon segítségével lehet megtekinteni, az interjúkkal és a különleges hanghatásokkal együtt.
„A környezet zajait is rögzítettem. Veracruzban nagyon erőteljes hanghatások értek, hihetetlenül zajos város, összevegyül az autópálya forgalmának zaja, a madarak természetes hangjaival. Mindent meg akartam örökíteni, ha már a tömegsírfeltárást magát nem tudtam fotózni.” A felvett hangokból közösen ugyan, de végül Esteban de la Torre szerkesztett egy hangfüggönyt a kiállításhoz.
Molnár Veronika, a Liget Galéria vezetője lapuknak elmondta, hogy ez a kiállatás Koleszár Adél fotográfus és Esteban de la Torre multidiszciplináris média- és hangművész együttműködésével valósult meg.
„ A Veracruz állambeli önkéntes női csoport tagjai egy tüntetésen kaptak meg egy térképet, így jutottak el a tömegsírhoz. Az interjúkat megörökítő videókon az egyik alany elmondja, hogy minél nagyobb emberi maradványt találnak, például egy fogat, az már örömteli, mert így be tudnak valakit azonosítani.” – avatott be a kiállítás részleteibe Molnár Veronika.
„Ezen a kiállításon a vizualitás helyett inkább a hangra szerettük volna helyezni a hangsúlyt. Esteban de la Torre négycsatornás hanginstallációja a kiállításon egy okos telefon aktiválható. Négy hangfalból szól a hang dinamikusan változó módon, miközben Adél több száz képét láthatják az érdeklődők saját készülékükön. A telefon nagy szerepet játszik a kollektíva tagjainak életében, ezért választottuk mi is a kiállítás megtekintésének eszközéül.” – zárta a beszélgetést a Liget Galéria vezetője.