Öt és fél évnyi kemény munka után május 22-én átadták az M3-as metró felújított és akadálymentesített vonalát. A projekt sokmindenben kiemelkedő helyet vívott ki magának: a jelen pillanatban a legnagyobb – 450 millió EUR – uniós támogatást élvező közlekedési beruházás egész Európában.
Az ünnepélyes átadásra a Nagyvárad téri metróállomáson került sor a főpolgármester, a BKV, a BKK és a Budapest Közút vezetőinek részvételével, s ez a csapat kiegészült a kormányt képviselő Navracsics Tibor területfejlesztési miniszterrel illetve az Európai Unió közlekedésfejlesztési beruházásaiért is felelős EB-képviselővel. Utóbbi, Agnes Monfret elmondta, eddig Horvátország vezette az uniós támogatásból megvalósult ilyen jellegű beruházások listáját, de most Magyarország ugrott az élre. Külön kiemelte, hogy ezzel a főváros hozzájárul a 2050-es céldátumot kitűző, klímasemlegességet hirdető program megvalósításához, hisz a metró-közlekedés az egyik legfontosabb környezetkímélő formája a tömegközlekedésnek. S a Duna gyöngyszemének nevezett főváros ekképp még zöldebb és még fenntarthatóbb lett.
Karácsony Gergely is beszélt arról, hogy ma már világos, hagyományos eszközökkel nem biztosítható a fenntartható fejlődés, de most sikerült – jelentős kormányzati hozzájárulással, amiért egyébként nagy köszönetet is mondott – egy nagy lépést tenni előre. A főpolgármester szólt arról a 60 ezer újszülöttről is, akik az elmúlt öt évben, a metrófelújítás idején születtek, hisz ez a metró nekik is épült, az ő jövőjüket is építő beruházásként tekint erre a projektre. Reméli, ennek köszönhetően egészségesebb nemzedék nő fel, s egyre kevesebb asztmás gyerek lesz.
Navracsics Tibor méltatta a kormány és a főváros együttműködését. Olyan jó példaként említette, amire a jövőben is szükség lenne, amikor az uniós források bevonásáról van szó. Nem mellesleg hozzátette, hogy „Ha igazán fontos dologról van szó, akkor bár politikai zörejek kísérhetik az együttműködést, adott esetben akadályozhatják is, de végső soron meghiúsítani nem tudják. A magyar kormány, főváros és az unió együttműködése íme itt most kézzel foghatóan is testet öltött.”A miniszter elmondta, hogy éppen azért, mert ez a fejlesztés Európa fontos ügye, a kormány is fontos ügyként kezelte. Reméli, hogy a jövőben több, ehhez hasonló, uniós támogatásból és kormányzati együttműködéssel megvalósuló beruházás lesz.
A beruházás főbb jellemzői és szakaszai
Az M3 metróvonal jelenleg 17,3 km hosszú, 20 állomásával hazánk legnagyobb forgalmat lebonyolító közösségi közlekedési eszköze. Naponta több mint félmillió utast szállít, ami több mint a teljes országos vasúti hálózat napi utasforgalma, tehát szerepe megkérdőjelezhetetlen.
Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója három ütemben valósult meg:
- Északi szakasz, Újpest-központ és Lehel tér állomások között,
- Középső szakasz, Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között,
- Déli szakasz, Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest állomások között.
A korszerűsítés 2017. november 6-án elkezdődött a vonal északi szakaszán, az Újpest-központ – Lehel tér állomások között. A megújult állomásokon (Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Göncz Árpád városközpont, Dózsa György út) 2019. március 30-án indult újra az utasforgalom.
A déli vonalszakasz felújítása – Népliget – Kőbánya-Kispest állomások között – 2019. április 6-án kezdődött. A Népliget, Ecseri út, Pöttyös utca, Határ út, Kőbánya-Kispest állomások 2020. október 22-én nyíltak meg újra az utasok előtt. A Pöttyös utca és Ecseri út akadálymentesítését biztosító lifteket 2021. december 9-én adtuk át az utasforgalomnak, több mint két évvel a vállalt, 2023. december 31-i határidő előtt.
A középső szakasz – Lehel tér – Nagyvárad tér állomások között – rekonstrukciója már a déli szakasz átadása előtt elkezdődött:
- 2020. március 7-én megtörtént az Arany János utca és Ferenciek tere metróállmások lezárása, elkezdődtek a felújítási munkálatok.
- 2020. július 11-én a Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák metróállomásokon is elkezdődtek a korszerűsítési munkálatok.
- 2020. november 7-én Nyugati pályaudvar – Semmelweis Klinikák állomások közötti szakasz lezárásával folytatódott a rekonstrukció.
- 2022. május 14-én a Lehel tér és Nagyvárad tér, valamint a Dózsa György út lezárásával utolsó szakaszához érkezett a felújítás.
- A középső szakasz három állomása – Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák – 2022. május 14-én nyíltak meg az utasok előtt, és ezen a napon kezdődött el a Lehel tér és a Nagyvárad tér rekonstrukciója.
- 2023. január 23-án a Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomásokat adtuk át az utazóközönség részére.
- 2023. március 20-án az Arany János utca és Nyugati pályaudvar, valamint az utólagosan akadálymentesített Dózsa György út állomásokat vehették birtokba az utasok. A metró – a még felújítás alatt álló két állomáson – Lehel tér és Nagyvárad tér – megállás nélküli áthaladással közlekedett hétköznapokon a teljes vonalon.
- 2023. május 22-én pedig befejeződik az M3 metróvonal rekonstrukciója, a két utolsókét lezárt állomás – Lehel tér és Nagyvárad tér – is megnyílik az utasforgalom előtt.
Az M3-as felújításának finanszírozása
Az EU Bizottsága az M3 metróvonal korszerűsítésére vonatkozó nagyprojekt támogatási kérelmet 2018-ban fogadta el, és az elszámolható költséget 556 986 062 EUR-ban (mintegy 172,7 milliárd Ft) állapította meg.
A Kormány a már korábban megítélt 137,5 milliárd Ft támogatási összegen felül – további 80 milliárd Ft többletfinanszírozást biztosított, így a korszerűsítésre fordítható összeg 217,5 milliárd Ft lett. A Főváros Önkormányzata az akadálymentesítéséhez 5,6 milliárd Ft-ot biztosított, össszességében pedig 7,1 milliárd Ft-ot. A hazai társfinanszírozás összege: 44,779 milliárd Ft lett.
Fontos állomás az állomások között: az AKADÁLYMENTESÍTÉS
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciójának már az előkészítési fázisától széleskörű figyelem övezte az esélyegyenlőség megteremtését szolgáló előírások, ajánlások, elvárások betartását. Az M3 metró felújításának eredeti programja a mozgásukban korlátozottak helyzetének javítása érdekében csak egyes állomások akadálymentesítését tartalmazta.
A Metró Felújítási Projekt Igazgatóság javaslatára előtérbe került a ferdepályás felvonók alkalmazásának lehetősége, a megvalósítás elemzése. A pozitív eredmények alapján hat állomáson épültek – Magyarországon közforgalomban csak az M3 metró állomásain működnek – ferdepályás felvonók. Az eszközök a meglévő mozgólépcső lejtaknákba, a mozgólépcsők mellett kaptak helyet, így az akadálymentesítés az állomások külső szerkezetének átalakítása nélkül valósulhatott meg.
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója után minden állomás akadálymentesen elérhető. Összesen 34 darab hagyományos és 6 darab ferdepályás felvonó épült.