Jövő év tavaszán új trolijárat indul a Mexikói úttól a Miskolci úton át az Örs vezér térre, melynek hasznosságáról társadalmi egyeztetést kezdeményez a BKK és Zugló Önkormányzata. A lakosságot arra kérte a járatbejárás tájékoztatóján Rózsa András, Zugló polgármestere és Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója, hogy e hiánypótló kezdeményezésről mondják el véleményüket egy kérdőív kitöltésével, melyet 2025. január 10-én éjfélig lehet online leadni.
Zuglóban, Alsórákoson már nagyon régóta jogosan hiányolják a lakosok, hogy legyen olyan keresztirányú közlekedés, ami az Ungvár utcát és a Csömöri utat köti össze, lényegében Alsórákosnak azon részét, ami a Rákos-patakkal párhuzamos – emelte ki a járat jövőbeni fontosságát a kerület polgármestere. – Mindenki tudja, ha valaki most Alsórákos másik oldalára akar eljutni, akkor jelenleg le kell mennie egészen a Nagy Lajos király útjáig, és ott villamosra, buszra szállva tud egy hurkot tenni, és úgy eljutni Alsórákos másik oldalára. Nagyon remélem, hogy hamarosan ez a kellemetlenség megszűnik a BKK jóvoltából, a 81-es trolibusz indításával, ami az Örs vezér terét és a Mexikói utat a Miskolci út érintésével fogja összekötni. A BKK társadalmi egyeztetést kezd a járat megalkotásáról. Kérem a zuglóiakat és főleg az alsórákosiakat, hogy vegyenek részt ebben és töltsék ki az online elérhető kérdőívet, melyet január 10-ig lehet beküldeni.
Bodor Ádám a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója felvázolva Budapest közlekedési rendszerét elmondta, hogy a fővárosban hiányoznak a haránt irányú közlekedési kapcsolatok. Valószínűleg emiatt van, hogy Zugló lakosainak mindössze negyven százaléka használja a közösségi közlekedést. A Budapest Mobilitás keretében kitűzött cél az egész fővárosban az ötven százalék lenne.
„A BKK keretein belül, ha egy ilyen új vonalat, kapcsolatot tervezünk, igyekszünk felhasználni azokat a meglévő hálózati elemeket, melyek a térségben rendelkezésre állnak. Az új 81-es trolibusz útvonalánál felhasználjuk a meglévő 74A trolibusz vonalát, mely terveink szerint megszűnne majd, amikor már teljes hosszban jár az új 81-es, és összeköti a Mexikói utat az Örs vezér térrel. így mindkét irányban közvetlenül, átszállás mentesen lehet majd közlekedni. Bízunk abban, hogy így minél többen választják majd a közösségi közlekedést, és elérjük az ötvenszázalékos célt ebben a térségben is.”
Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője lapunknak elmondta, hogy alapvetően az összes hálózatfejlesztés úgy jön létre, hogy a BKK-n belül modellezik, hogy pontosan hol vannak olyan szegletei a városban, ahol alacsony a közösségi közlekedés kiszolgálása.
„Mi ilyenkor javaslatot teszünk, amikor látjuk, hogy hálózatilag megoldható a bővítés. A társadalmi egyeztetés keretében azért várjuk mindenkinek a visszajelzését, hogy megerősítsék azt, hogy amit mi kigondoltunk, az valóban hasznos, valóban értékes, valóban segítséget nyújt, illetve hogyha látnak bármilyen felmerülő kérdést, vagy kihívást, amire esetleg nem adna választ ez a hálózatfejlesztés, akkor azt tudjuk kezelni a társadalmi egyeztetés keretében. Várunk visszajelzést menetrendre, átszállási kapcsolatokra. Bízunk benne, hogy minél többen kitöltik a kérdőívet.”
Busznyák Imre, Zugló közlekedésért felelős alpolgármestere lapunknak elmondta, hogy nagyon örül annak, hogy a Miskolci úton elindul egy ilyen járat.
„A 74A megszűnik majd, a Mexikói úttól indul a 81-es járat, mely az Ungvár utcai Sparig elmegy, követve a régi 74A vonalát, és ott ráfordul a Miskolci útra, ahol nincs felsővezeték, azon a szakaszon akkumulátorról fog működni, behúzzák az áramszedőket a megállóban. A Miskolci úton felsővezeték nélkül, akkumulátorban tárolt energiával halad végig a járat. Eredetileg hosszabb szakaszt kértünk volna, de a jelenlegi típusok még alkalmatlanok nagyobb távolságok megtételére. A Csáktornya parkból az Astoria felé haladó 74-es troli Sárrét parki megállóját áthelyezzük, így az Ungvár utcai SPAR előtt lesz az új közös megállója a két trolivonalnak. Itt kiszáll a vezető, és visszaemeli az áramszedőt.”
Ez utóbbi műveletben a járatbejáráson Bodor Ádám segédkezett.
Várhatóan a 81-es troli 2025 tavaszán kezdi el szállítani az utasokat a Mexikói úttól a Miskolci úton keresztül az Örs vezér térig.
A BKK tájékoztatása szerint a 74A járat nem közlekedne tovább, hiszen szerepét átvenné az új 81-es trolibusz, a sűrűn közlekedő 74-es troli pedig továbbra is elérhető maradna.
Az új 81-es trolibusz nem érintené a Csáktornya parkot, de a Sárrét park megállótól a környéken található óvoda és bölcsőde 300 méteres sétával, az általános iskola 350 méteres sétával elérhető maradna a Mexikói út felől is. A 74-es trolibusszal a Csáktornya park továbbra is elérhető maradna.
A jelenlegi 81-es trolibusz a jövőben a 80-as jelzéssel közlekedne változatlanul a Fischer István utca és az Örs vezér tere között.
A 82-es trolibusz vonalán a menetrend nem változna, az új 81-essel közös szakaszán így sűrűbben érkeznének a trolik a megállókba.
A tervezett új 81-es trolibusz további jellemzői:
- A hét minden napján teljes üzemidőben közlekedne.
- Az Örs vezér tere felé a Mexikói út és a Sárrét park között a mai 74A útvonalán haladna, a Sárrét parktól a Miskolci utcába kanyarodva haladna a Szugló utcáig, majd a Vezér utcán haladva a 82-es trolibusz útvonalán érné el az Örs vezér teret.
- A Mexikói út felé az Örs vezér tere és a Komócsy utca között a mai 82-es trolibusz útvonalán haladna, majd a Szugló utcán és a Miskolci utcán át Ungvár utcáig, ahonnan a 74A útvonalán érné el a Mexikói út végállomást.
- A Miskolci utcai új megállóit – a tervek szerint az Erzsébet királyné útja, a Kerékgyártó utca, a Telepes utca és a Csömöri út kereszteződésénél – Zugló önkormányzatával közösen határoztuk meg, úgy, hogy új átszállási kapcsolatok is létesüljenek az Erzsébet királyné útjánál és a Csömöri útnál.
- Hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 15, napközben és késő este, továbbá hétvégén 20 percenként közlekedne. Így nemcsak hétköznap, hanem hétvégén is átszállás nélkül elérhető lenne az M1-es kisföldalatti a Miskolci utcában és környezetében lakók számára is. Az Ungvár utcában – az utasforgalomhoz igazítva – hétköznap csúcsidőben kismértékben csökkenne a trolijáratok száma, míg hétvégén bővülne.