Érdekes hobbi találta meg a zuglói Farkas Ancsát: a könyvszobrászat. Hogyan lehet a könyv lapjainak éléből térbeli képeket, fotókat, festményeket létrehozni egy különleges technikával, ami szemet gyönyörködtető alkotássá nemesül? Erre az útra talált rá az alkotó.
A nyugdíjas éveiben főleg a virágok ültetése, gondozása jelentette az igazi elfoglaltságot, elmondása szerint százféle szobanövény díszíti a lakását, de hat évvel ezelőtt az interneten meglátott egy könyvszobrot, és azt mondta, hogy ennek a készítését minden áron meg akarja tanulni. Tanfolyamokat nem talált, végül nagy nehezen rálelt egy tapasztalt hölgyre, akitől elsajátította a könyvszoborkészítés nagyon aprólékos technikáját.
„Kiderült, hogy míg külföldön már rengeteg könyvszobrász van, addig itthon az egész országban alig vannak tucatnyian, Budapesten ketten foglalkozunk ezzel” – mesélte Farkas Ancsa, aki boltvezetőként ment nyugdíjba, és azon túl, hogy a fiatalabb éveiben szeretett hímezni, más kézműves tevékenységet nem űzött.
„Csodálatos könyvszobrokat lehet készíteni fényképekből, de térbeli formákat is ki lehet alakítani, mindkettőt nagyon alapos technikával”- vezetett be a készítés titkaiba, amiből még az is kiderült, hogy például a térbeli formák kialakításához több ezer vágásra van szükség, melyet a könyv minden egyes oldalának szélén meg kell ejteni. Az összetett folyamat egy kifejezetten a könyvszobrászoknak készített program segítségével kezdődik, ezzel lehet meghatározni, hogy egy kép hogyan jeleníthető meg majd a könyv lapszélein. A színes képeket Ancsa tapasztalatai szerit könnyebben, a térbeli formákat bonyolultabb megtervezni még a program segítségével is.
„Zúzdába kerülő könyveket szoktam vásárolni a munkáimhoz, általában 400 és 700 oldalas köteteket, persze az sem mindegy, hogy milyen minőségű lapjai vannak egy kiadványnak. Ha vékonyabbak a lapok, akkor például egy négyszáz oldalas könyv éleire illesztett arckép hosszúkás lehet. Vagy egy nagyobb, 700 oldalas könyvet igénylő kép esetén a gerinc megtörhet”– hozzátette, hogy az eszközök közül az igen pontos mérésekre képes vonalzó az állandó, de a sziké, ami gyakorlatilag egy snitzer, pusztán egyszer használható, hiszen egy könyvnél a 20-30 órai munka alatti több ezer vágás miatt kicsorbul az éle. A másik segédeszköz, egy vékony műanyag lap, melyen a vágásokat végzi el, miközben megóvja a könyv lapjait gyűrődéstől, szintén csak egyszer használhatók.
Azok a könyvek, amelyeken fényképapplikációk vannak, olvashatóak, de amelyek térbeli formákat ábrázolnak, azokat éppen a milliméteres vágások sérülékenysége miatt nem ajánlatos forgatni.
Mint mesélte, a fényképek is különleges módon kerülnek fel a könyv éleire. A program segítségével 30-40 színekkel teli lapot nyomtat ki, majd ezeket vágja fel vékony csíkokra és a színeket összerendezve formálja meg a színes képet. Így került az egyik könyvre Benedek Elek portréja is.
„Családfakutatásba kezdtünk. Az én nagyapám az erdélyi piciny faluban, Kisbaconban született nagyjából Benedek Elek kortársa volt. Szerettem volna felkutatni az adatait, végül egy ottani emlékházzal sikerült felvennem a kapcsolatot. Annak a hölgynek, aki segített nekem, odaajándékoztam ezt a munkát, ami azóta Kisbonca emlékházában van kiállítva.”
Még egy érdekes történetet osztott meg ezzel a könyvvel kapcsolatban Ancsa. A kiállításon még nem volt bekötve a Benedek Elek képmását ábrázoló könyv.
„Nem foglalkozom azzal, hogy ki írta a könyvet, amiből a könyvszobor készült, viszont ez a könyv azért különleges, mert teljesen véletlenül a Benedek családból származó Lengyel Lászó zúzdába szánt kötetéből készült. Megdöbbentem, amikor erre felhívták a figyelmemet.”
Ancsa százat is meghaladó alkotásai közül több mint hatvanat állított ki idén márciusban a Zuglói Civil Házban, de főleg a család, a barátok vitrinjeit díszítik munkái. Készített századik születésnapra egy térbeli könyvszobrot, az unokája esküvőjére is adott ilyen emléket, de például el tudja képzelni, hogy egy ballagó osztály osztályfőnöke is örülne egy kézzel készített egyedi darabnak. Még a könyv borítóját is a kialakított kép formájához készíti el az alkotó.
Úgy látja, hogy rengeteg lehetőség van a könyvszobrászatban.
„Most két új technikával próbálkozom. Az egyik egy olyan érdekes megoldás, melyben egy gyermekarc átfolyik egy felnőtt arcba, ezt az unokám fotóiból próbáltam meg elkészíteni, de még nem jártam szerencsével. A másik téma, ami izgat: hogyan lehet a könyv belsejébe elhelyezni egy óraszerkezetet úgy, hogy a könyv lapélein csak az óra mutatója látszódjon, ami valóban mutatja az időt. Ezen dolgozom most” – zárta a beszélgetést Farkas Ancsa.