Közmeghallgatást tartott csütörtökön Zugló képviselő-testülete. A kerületi lakosok kérdéseket tehettek fel a városvezetésnek, illetve elmondhatták észrevételeiket és javaslataikat a közösséget érintő ügyekben. Legtöbben a Bayer beruházásról, a fizetőparkolás kibővítéséről, a zöldfelület gondozásról, Rákosrendező hasznosításáról és az önkormányzati bérlakások helyzetéről kérdezték a vezetést.
Az előzetesen írásban, illetve a helyben feltett kérdésekre Rózsa András polgármester válaszolt, akitől a jelen lévők megtudhatták, hogy a városvezetés nem feledkezett meg a Kerékgyártó utca hiányzó szakaszának a megépítéséről. A főmérnökség javasolta a kerület 2025. évi költségvetésébe való betervezését, melynek remélhetőleg meg lesz a fedezete.
A polgármester elmondása szerint sok jelzést kapnak, hogy az Örs vezér terei rendelőbe szinte lehetetlen ultrahang vizsgálatra időpontot kérni. Ennek egyik oka, hogy Zugló az egyik legnagyobb lélekszámú kerület, így sokkal többen is kapnak ultrahang vizsgálatra beutalót, az igényeket a szakorvoshiány miatt csak hosszabb várakozás után képes kielégíteni a Zuglói Egészségügyi Szolgálat (ZESZ). Időpontfoglaláshoz az előjegyzést hetente megnyitják. A ZESZ a szakorvosi állásokat folyamatosan hirdeti, jelenleg tárgyalások folynak egy radiológussal. Ha sikerül megegyezni, észrevehetően javulni fog a helyzet.
A városvezető az egyik kérdezőnek válaszolva kifejtette, a Rákos-pataknak vannak olyan szakaszai, ahová az úttest közelségéből adódóan nem célszerű padokat kihelyezni. Ezek közé tartozik a Gyarmat utca környéki rész is, ahol az erős gépjármű forgalom miatt még a patakpartra jutás is veszélyes. A Jurisics Miklós utca és a Zászlós utca körzetében szükség lenne pihenőparkra és zárt kutyafuttatóra, de önkormányzatnak a környéken nincs ingatlanja és olyan közterület sincs, amelyen ezek elférnének.
Az új városvezetés felvette a kapcsolatot a Bayer Construct Zrt.-vel, melynek vezetőjével hétfőn egyeztet a polgármester egy lehetséges területrendezési szerződés megkötéséről. Ezen a városvezető nem egyedül, hanem szakemberek kíséretében vesz részt. Az önkormányzat a Bosnyák téren ingatlanfejlesztést végző cég ellen 45 különböző témában indított pert, de mindet elvesztette és az Alkotmánybíróság is elutasította a beadványát.
A Bosnyák utca átépítése még az idén befejeződik, így a teherautó-forgalom csökkenni fog. A megújult útszakasz árnyékolására körülbelül 60 fát ültetnek el egymástól megfelelő távolságra, hogy nagy lombozatot tudjanak majd növeszteni. Ezen túlmenően a Szugló utca – Rákospatak utca sarkánál a Szajna söröző előtti területen zöldfelületet hoznak létre.
A polgármester aláhúzta, az önkormányzat zöldfelületei gondozását a jövőben saját erőből oldja meg, mert így olcsóbb és hatékonyabb lesz a feladatellátás, mintha a munkát külső céggel végeztetnék. A rekreációs területeken nem lesznek méhlegelők, ezek csak olyan helyeken létesülhetnek, amelyeket a lakosság nem használja, ilyen lehet a vasút menti terület. Egyebek mellett az új főkertész feladata lesz az extenzív kezelésű zöldfelületek koncepciójának a kidolgozása. A kiszáradt, illetve balesetveszélyességük miatt kivágott utcai fákról a Zuglói Városgazdálkodási Közszolgáltató Zrt. nyilvántartást vezet, ezeket a következő telepítési időszakban pótolják.
Rózsa András az egykori Reanallal kapcsolatban elmondta: a volt vegyigyár Telepes utcai és Rákospatak utcai telephelye egyaránt felszámolás alatt áll. Úgy hírlik, több ingatlanfejlesztő is érdeklődik a terület iránt. A Telepes utcai gyárterület speciális helyzetben van, ugyanis ott csak mintegy 2000 négyzetméteres rész építhető be, mert a patak felőli oldal a távvezeték miatt kiszabályozott. Az önkormányzat kérni fogja a befektetőtől, hogy a szabályozási feltételeknek megfelelően, ott lehetőleg zöldfelületet alakítson ki.
Az önkormányzat a MÁV-val együttműködve igyekszik a vasút menti terület rendben tartani, azonban az igazi megoldás az lenne, ha ez a rész a kerülethez kerülne és megindulna a fejlesztése. A városháza a vasúttársasággal közösen keresi azokat a hatékony zajcsillapító megoldásokat, amelyek beleillenek a városképbe és nem zavaró a megjelenésük. Ebben az esetben nem a zajvédő fal lehet az egyetlen megoldás, a pálya korszerűsítésével és modernebb járművek használatával is jelentősen mérsékelhető a vonatzaj.
A repülőgépzaj mind nagyobb probléma Zuglóban, amelynek a további fokozódására lehet számítani, mert egyre több utasszállító és air cargo-járat érkezik Budapestre. A polgármester december elején tárgyal a légtérzaj csökkentés ügyében a Budapest Airporttal. Az önkormányzatnak ebben a dologban is nagyon szűk mozgástere van, viszont a kormány sokat tehetne, ugyanis megvásárolta a Budapest Airportot és a szabályzás joga is az ő kezében van. A kerület célja, hogy legalább az éjszakai időszakban minimálisra csökkenjen repülőgépzaj Zugló fölött.
A városvezető a kerületi ingatlanokról szólva kiemelte, Zuglóban valóban sok üres önkormányzati tulajdonú bérlakás van, de ezek jelentős része rendkívül leromlott állapotú, így azokba nem lehet beköltözni. A Zuglói Városgazdálkodási Közszolgáltató Zrt. szakértők bevonásával felmérte a lakóépületek műszaki állapotát. Ezek közül, amelyeket indokolt nem csak ígérik, hanem szanálni is fogják. A lakásokat felújítás, vagy értékesítés útján hasznosítani kell, mert az üresen álló ingatlanoknak is van fenntartási költsége.
A 2025-ös költségvetésben lesznek értékesítésre kijelölt önkormányzati tulajdonú ingatlanok. Hogy ezek melyek lesznek, arról még nincs konkrét lista, minden egyes eladásra tervezett vagyontárgy esetében egyedi megfontolás alapján döntenek.
Az önkormányzat folyamatosan bővíti a fizető parkolási zónákat, a közeljövőben az Egressy út – Csömöri út közötti terület válik a Vezér utcáig, illetve a Rákospatak utcáig díjkötelessé. A P+R parkolókkal szemben a végleges megoldást egész Zugló fizetőssé tétele jelentené, de ez nem a kerület vezetésén múlik, ehhez a főváros hozzájárulása kell, amely csak akkor adja meg a fizetőzónába vonásra az engedélyt, ha a hatástanulmányok alátámasztják a járműtúlzsúfoltság tényét.
A parkolóellenőrök nem léphetnek fel a zöldterületen várakozókkal szemben, ők csak a fizetőzónában a díjfizetést elmulasztókat bírságolhatják meg. A tilosban parkolókkal szemben csak a rendőrség, illetve az önkormányzati rendészet intézkedhet.
Az Egressy tér boltok előtti területére még áruszállítás címén sem lehet behajtani. A városvezetés egyik stratégiai célja a tér rendbetétele, melyet ebben a ciklusban szeretne megvalósítani. A jelenlegi beton felszín helyén zöldfelületeket alakítanak ki és a rekonstrukció során a környék parkolási helyzetét is rendezni kívánják.
Rózsa András a Rákosrendezőre tervezett beruházásra vonatkozó kérdésekre reagálva kiemelte, az érintett kerületek a várható fejlesztésről továbbra sem kaptak semmilyen tájékoztatást. A MÁV viszont láthatóan készül rá, ezt mutatják a kiköltöztetések. Az önkormányzatnak nincsenek jogi eszközei, hogy a hírekből ismert ingatlanfejlesztést megakadályozza, vagy annak alakulását befolyásolja. Ebben a helyzetben arra kell törekedni, hogy a beruházás kapcsán a kerületben minél több, a zuglóiak érdekét szolgáló fejlesztés valósuljon meg. Ezért a városvezetés már megtette a szükséges előkészületeket, hogy amikor a beruházásról megindul az egyeztetés, Zugló kész saját stratégiával üljön a tárgyalóasztalhoz.