Karácsony Gergely főpolgármester, Horváth Csaba zuglói és Cserdiné Németh Angéla XV. kerületi polgármesterek a Nyírpalota úti végállomáson közösen búcsúztatták el november 11-én délelőtt a 7-es buszcsalád vonalán évtizedeken át közlekedő Ikarus 280-as típusát.
A főpolgármester jelképesen saját kezűleg adta át a „Garázsmenet” feliratot az utolsó 280-as vezetőjének, hogy aztán a rendkívül fontos vonalon az elavult, magaspadlós és kiszolgált típusnak egy modern alacsonypadlós Mercedes-Benz Conecto Next Generation típus vegye át a helyét.
– A BKV történetében egy nagyon fontos mérföldkőhöz érkeztünk – mondta Karácsony Gergely főpolgármester, aki személyesen adta át az utolsó 7/a járat vezetőjének a „Garázsmenet” feliratú táblát -, mert hamarosan 135 darab új, alacsonypadlós, környezetkímélő jármű érkezik Budapestre, így lehetőségünk nyílik a régi, elhasznált, magaspadlós környezetszennyező buszok kivonására forgalomból. A mai napon egy ikonikus buszcsalád átalakítása történt, az Ikarus 280-as típusát pedig a hónap végéig valamennyi vonalról ki fogjuk vonni. Úgy gondolom, a közösségi közlekedés átalakítása az évtized legnagyobb fejlesztései közé tartozik, amely nemcsak a buszpark, hanem a villamos- és trolibuszpark átalakítását is érinteni fogja. Reményeink szerint a ciklus végére elérjük azt a szintet, ami egy XXI. századi fővárostól elvárható.
A buszpark átalakítása nem most, hanem korábban elkezdődött. A nyár elején ugyanis már elbúcsúztatták az Ikarus 415-ös típusokat, míg az ősz folyamán nemcsak a 230-as, hanem a 435-ös típusokat is kivonják a forgalomból.
– Nagy lépés ez a közlekedésben, és kis lépés ez az utasok számára – mondta Horváth Csaba -, hisz a jövőben nem kell majd nagyot lépniük ahhoz, hogy felszálljanak a buszra. Az új akadálymentesített járatok nagy segítséget jelentenek majd az időseknek és a babakocsival közlekedőknek is.
Az Ikarus 280-as a legendás Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, városi-elővárosi csuklósbusza volt. 1971 decemberétől végzett próbafutásokat Budapesten, hivatalosan pedig 1972-ben mutatták be. A sorozatgyártása pedig már a következő évben, 1973-ban meg is kezdődött. Ezt a típust 2002-ig gyártották. A csúcsidőszaka a 70-es és 80-as évek volt, amikor a világ csuklósbusz-gyártásának kétharmadát ez a típus jelentette. Közel 61 ezer 280-as készült, melyet nemcsak nálunk, hanem a Szovjetunióban, Közép-Európa országaiban, Törökországban, Kínában, Venezuelában, Tunéziában, Iránban és Tanzániában is előszeretettel használtak.