Két, órákért rajongó szakember, Borsi Miklós és Hoblyák József története három évvel ezelőtt kezdődött a zuglói Gervay utcában. Precíziós gépekkel felszerelt, szabályos kis óragyárat hoztak létre, ahol nemcsak mechanikus órákat szervizelnek, hanem kisszériás órákat gyártanak is.
Miklós villamosmérnökként végzett a BME-n. Óraszeretetből kezdte el az eszközöket, szerszámokat, alkatrészeket gyűjteni, egy bő órásműhelynyi mennyiség össze is jött az évek alatt. Közben kifejlesztette az első magyar óra pontosságmérő műszert és ezzel bekerült a belsőbb órás körökbe.
– Három évvel ezelőtt egy közös barátunk szólt, hogy a Budán, Becsei Áronnál dolgozó József szívesebben dolgozna Zuglóban, ahol lakik. Így indultunk el és formáljuk azóta a műhelyt. Egy átlagos órásműhelyben, ahol elemcserét, apróbb javításokat végeznek, a nálunk található műszereknek és szerszámoknak a töredéke sincs. Nincs szükség precíziós esztergára és más különleges gépekre sem.
Miután Miklós körbevezetett a műhelyben, megmutatta, hogy az órák javítása és a műszerek gyártása mellett milyen kisszériás órákat készítenek. Ezek egyike a Lechner (Ödön) építész nevét viselő óra, amelynek inspirációja a Földtani Intézet volt. Kismarty-Lechner Balázs, az építész leszármazottja tervezte a neoszecessziós órát, ami ebben a műhelyben vált gyártmánnyá és itt is készül. A számlapot és az óra tokját Miklós kivitelezi, a szerkezete svájci. József feladata az az aprólékos munka, amelynek a végén egy minden tekintetben hibátlan óra kerül a megrendelő kezébe.
József média-szociológia szakon végzett a Miskolci Egyetemen, de az órák iránti szenvedélye már 3-4 éves korában megmutatkozott, végtelen ideig volt képes figyelni az órák működő szerkezetét. Szülőfalujában ő volt az iskola kis órása, aki bátran cserélt elemet osztálytársai és tanárai óráiban. Később sem távolodott el az óráktól, de végül csak harmincévesen jelentkezett órásiskolába, majd bekerült a híres Becsei Áron műhelyébe.
– Ott sajátítottam el az órakészítés alapjait és jutottam el az órakészítés, az óra iránti szenvedély legfelső szintjére. Áronnál sokat tanultam arról, hogyan lehet egyedileg gyártott alkatrészekből elkészíteni egy mechanikus karórát olyan minőségben, hogy azt a világon mindenhol megsüvegeljék – mesélte József a múltról. A jelenre utalva elárulta, hogy a műhelyben nemcsak érdekes órákkal dolgoznak, de sokszor találkoznak olyan esetekkel is, amikor egy érzelmi kötődés miatt az ügyfél lényegesen többet költ az óra javítására, mint amennyi az értéke.
– Az utóbbi időben több, korábban a magyar légierőnél rendszeresített Angelus karórát javítottunk, ami órajavítás szempontjából igazi állatorvosi ló. Általában igen elhanyagolt állapotban kerültek hozzánk, komoly kihívás volt újra időmérőt varázsolni belőlük. Legutóbb egy értékes, modernebb órában kellett eltört csavarokat pótolni, másokat polírozni, kékíteni gyári minőségűre. A hiányzó alkatrészeket sokszor mi gyártjuk le, amelyek a finommechanikai műveletek után ugyanolyanok, mint az eredetiek.
– A közös munka azért működik jól – tette hozzá József-, mert Miklós mérnöki nézőpontból, én pedig órás szemmel közelítem meg a feladatokat.
Eljutni hozzánk előzetes bejelentkezéssel lehet. Legfőképpen azért, mert a munkánk nagy precizitást és odafigyelést igényel és ilyen munkát folyamatos ügyfélforgalom mellett lehetetlen az ügyfeleink által elvárt minőségben végezni. Ha nem így tennénk, abból ugyan az következne, hogy „Az órások sokat keresnek”, de sajnos ez inkább a földön csúszva, az elgurult apró alkatrészek után a padló nagyítóval való vizsgálatát jelenti.
Nem általánosan ismert, de egy mechanikus óra az autókhoz hasonlóan rendszeres karbantartást igényel. Ez 4-7 évenként esedékes az óra típusa és a használat módjának függvényében.