A stressz romboló hatása férfiaknál a szív- és érrendszeri panaszokban, a nőknél emésztőszervi problémákban jelentkezik. Pedig Kulcsár Krisztina tapasztalata szerint a WÉK programmal felnőttek, de már 11 éves kortól a gyermekek is, olyan eszközrendszerhez jutnak, mellyel felismerhető és a módszer adta gyakorlatokkal megszüntethető a stresszt.
Kulcsár Krisztina, a zuglói Egészségporta Egyesület Képviselőtestületének tagja mutatta be a Williams ÉletKészségek Stresszkezelő és Kommunikációs Készségfejlesztő programot (WÉK), melyet több zuglói iskolában is alkalmaztak már a zuglói KEF jóvoltából.
„Nagyon fontos, hogy szinte tűpontosan megfogalmazzuk, mi kelt bennünk feszültséget a jelen pillanatban. Egészen addig, amíg ezt nem tudjuk, belepörgetjük magunkat a helyzetbe. A stressz felismeréséhez, kezeléséhez ad különböző technikákat a WÉK” – magyarázta a szakember, aki elmondta, hogy e prevenciós program Amerikából származik, és a Selye Magatartástudományi Társaság jóvoltából akkreditálták hazánkban.
„A WÉK amellett, hogy a stresszkezelési technikák elsajátításában segít, olyan kommunikációs és önismereti alapokat is ad, melyekkel elkerülhető az, hogy egy tinédzser vagy egy felnőtt megalázó helyzetben kerüljön, ne váljon egy bántalmazás áldozatává, vagy nemet tudjon mondani a cigarettára, az alkoholra vagy a drogra”.
A szakember külön kiemelte, hogy e programot, amit most négyszer négy órában, iskolai idő keretében ajánlanak fel az iskoláknak, nagyon hasznos lenne beépíteni az oktatásba. Hiszen olyan fontos készségek kialakításában segít, mint a figyelmes meghallgatás, hiszen az ember szeret önmagáról beszélni, de nem mindenki képes meghallgatni a másikat. Képessé válnak az asszertivitásra, vagyis a magabiztos és határozott kommunikációra. A következő fontos pillére, hogy a gyermek és a felnőtt is megtanuljon nemet mondani, vagyis tudjon magára igent mondani, ha már előre tudja, hogy egy helyzetben nem fogja jól érzeni magát.
„A négykérdés technika éppen a hétköznapokban nyújt óriási segítséget. A programon belül természetesen nagyon pontosan megfogalmazzuk a kérdéseket, de ha csak annyit megtennék naponta egy stresszhelyzetben, hogy fontos-e, indokolt-e, lehetséges-e, érdemes-e – már a stresszkezelést indítjuk el önmagunkban. Ez a négy kérdés dönti el, hogy vajon a levezető vagy az akciós technikát kell-e alkalmaznunk. Ha azt tapasztaljuk, hogy a stresszt kiváltó helyzettel nem tudunk mit tenni, akkor az önmagunk megnyugtatása az elsődleges cél, amire számos technika áll a rendelkezésre, mint a relaxáció vagy az átkeretezés. Létezik az akció készség, amikor teszünk valamit a stresszhelyzet megoldására, elkerülésére. Ez lehet egy döntéshozatal, egy problémamegoldás, kérések megfogalmazása, és ide tartozik a nemet mondás is.”
Kulcsár Krisztina elmondta, hogy tapasztalataik szerint a legjobb eredményeket akkor értek el, amikor a programban a gyermekeken túl a pedagógusokat és a szülőket is bevonták. Felnőttek esetében pedig a kurzus végén sok esetben megfogalmazódik, hogy „milyen jó lett volna, ha ezt a technikát korábban ismerem.”